25 Maj 2017 10:33
MENU GŁÓWNE
Strona Główna
Linki
Ekipa / kontakt
Planowane wyprawy
Sponsorzy
 
ŚWIADKOWIE HISTORII
Materiał własny

Materiał nadesłany
 
RELACJE Z WYPRAW
Droga niemiecka
Dęba- Mielec


Granica Lager Dęba

Infrastruktura
kolejowa w
Lager Deba
 
ARTYKUŁ
WOJENNA KWATERA HITLERA- Wilczy Szaniec

SCHRONY KOLEJOWE- Stępina- Cieszyna, Strzyżów

POLIGON WAFFEN SS "Heidelager"- Pustków

BAZA RAKIETOWA V1, V2- Blizna

GETTO ŻYDOWSKIE- Rzeszów

GETTO ŻYDOWSKIE- Kraków

 
WSPÓŁRZĘDNE GEOGRAFICZNE OBIEKTÓW
Lager Deba

Droga niemiecka LAGER DEBA- LAGER MIELEC

Poligon Wehrmachtu "Południe"

Poligon Waffen SS "Heidelager"

 
GALERIA ZDJĘĆ
Militariada

Obozy koncentracyjne

Architektura sakralna

Opuszczone

Nasze znaleziska

Fotki z naszych wypraw

Film

 
KSIĘGA GOŚCI
ZAPRASZAM DO KSIĘGI GOŚCI

ZAPRASZAMY DO KSIĘGI GOŚCI




Od 23 czerwca 2009 roku
odwiedziło stronę


o2u.pl - 
darmowe liczniki


Gości


 
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
 
Droga niemiecka lager Deba- lager Mielec




Droga niemiecka zwaną "autostradą" miała połączyć dwa obozy (Deba i Mielec) jakimi dysponował poligon "Południe".

Prawdopodobnie już początkiem 1940 roku powstała decyzja o budowie drogi łączącej w/w obozy. Pierwszą fazą tego przedsięwzięcia było wybudowanie nasypów pod kolejkę wąskotorową, którą transportowano m. in. materiał do budowy arterii.

Jak wspominali świadkowie, kolejka służyła nieoficjalnie również jako środek lokomocji dla ludności cywilnej okolicznych miejscowości.



15 maja br, realizujemy pomysł "pokonania" całej tej trasy.


Za początek trasy niemieckiej obieramy miejsce pierwszego przepustu rzecznego(na mapie punkt A), który zlokalizowaliśmy w ubiegłym roku badając granicę Lager Dęba .


fotka
Zdjęcie satelitarne z punktami.


fotka
Zdjęcie satelitarne z naniesionym odcinkiem niemieckiej drogi.



Znacznej szerokości betonowy przepust usytuowany tuż przy południowej stronie ogrodzenia ZM, do dnia dzisiejszego zachował się w wyśmienitym stanie co może świadczyć o rzetelności jaką przyłożono przy jego budowie.

fotka
Przepust rzeczny.



fotka
Nasyp drogi niemieckiej wraz z przepustem rzecznym.



Nasyp świadczący o budowanej drodze, ginie zaledwie kilkadziesiąt metrów od przepustu. Zaczyna się dość mocno porośnięty las. Rezygnujemy z próby przedzierania się po chaszczach i ścieżkami leśnymi docieramy pod wiadukt kolei LHS.
Tuż za linią kolei szerokotorowej, po prawej stronie w obszarze leśnym pojawia się kolejny nasyp drogowy długości ok 100-tu metrów (punkt B), dalej jego ślad się urywa.

Z informacji do jakich udało nam się dotrzeć wynika, że "autostrada", przecinałaby obecną drogę asfaltową potocznie nazywaną "koło Czajkowskiego" (punkt C) i przechodziłaby tuż za zabudowaniami. Jej przebieg na tym odcinku potwierdzać może również miejsce po przepuście nieopodal linii kolejowej Rzeszów- Tarnobrzeg.

Od miejsca nieistniejącego już przepustu, interesująca nas droga niemiecka nakładałaby się na wcześniej już wspomniany tor kolejowy (punkt D)i dalej koło szkoły w Hucie Komorowskiej przecinałaby drogę nr 872, aby na wysokości parku Kozłowieckich -usamodzielnić się od torowiska (punkt E). Obecnie na krótkim odcinku "wykorzystana" jest jako droga łącząca Hutę Komorowską z Komorowem.

Drugim przepustem stanowiącym element drogi niemieckiej, usytuowany jest na rzece Korzeń.


fotka
Przepust na rzece Korzeń.

fotka
Przepust na rzece Korzeń.



Niespełna pół kilometra od ostatniego przepustu droga skręca w kompleks leśny.

fotka
Rozwidlenie drogi.



Dwa kilometry dalej w głębi lasu odnajdujemy trzeci przepust rzeczny, również stanowiący element niemieckiej infrastruktury drogowej. Przepust ten w chwili obecnej modernizowany jest prawdopodobnie przez służby leśne, został zwężony i wyposażony w nową, ale dużo węższą betonową płytę.

fotka
Przepust rzeczny (zdjęcie z maja 2009 r).

fotka
Przepust rzeczny (zdjęcie z maja 2009 r).



fotka
Przepust rzeczny- stan obecny.

fotka
Przepust rzeczny- stan obecny.



Dalej przecinamy Drogę Zbójecką i tuż przy świętej Hance robimy krótki postój.

fotka
Kapliczka świętej Anny od dzięciątka Jezus, potocznie nazywana "Świętą Hanką".



Od tego miejsca nasypy niemieckiej autostrady stają się coraz bardziej widoczne, zauważalna jest również jej pierwotna szerokość.

fotka
Kilkunastometrowej szerokości pas przygotowany pod drogę.
Widok w kierunku Mielca.

fotka
Kilkunastometrowej szerokości pas przygotowany pod drogę.
Widok w kierunku Nowej Dęby.



Kolejny przepust cechujący sie znacznymi gabarytami i świetnym stanem, usytuowany jest na rzece Smarkatej. Jego stan nie zmienił się od ostatniej naszej wyprawy (2009 rok).

fotka
Przepust rzeczny na rzeczce Smarkatej .



fotka
Przepust rzeczny na rzeczce Smarkatej .



Kilkadziesiąt metrów przed pierwszym skrzyżowanie z droga asfaltową w przysiółku Ostrów Baranowskich - Lasek, nasypy zanikają.

Wyprawę kontynuujemy po nasypie kolejki wąskotorowej. Mijamy kolejne skrzyżowanie z droga asfaltową w Ostrowach Baranowskich.


fotka
Nasyp kolejki wąskotorowej.



Kolejnym miejscem w którym zmuszeni jesteśmy na chwilowe "oddalenie" się od interesującej nas arterii to miejscowość Paterki. Z powodu zarośli, odcinek ten pokonujemy współczesną, ale nieco okrężną drogą.Zachowana pozostałość nasypu wskazuje, że droga w tym miejscu miała przebiegać po linii prostej.

fotka
Zdjęcie z satelity- miejscowość Pateraki.



Mijamy leśniczówkę w Paterakach i ponownie wjeżdżamy w obszar leśny na którym do dnia dzisiejszego zachowały sie wzniesienia drogi.

fotka
Rozplantowane nasypy "autostrady".

fotka
Rozplantowane nasypy "autostrady".



Docieramy do miejscowości Hyki- Dębiaki. Drewniany mostek stał sie miejscem kolejnego odpoczynku jak i punktem spotkania ze "stroną" Mielecką czyli Ryśkiem, Grzegorzem i Paulą.

fotka
Nasza ekipa- od lewej: Paula, rower Grzesia, Marian, Piotr, Rysiek.



Po krótkiej rozmowie, analizie map i wymianie własnych spostrzeżeń wyruszamy w dalszą drogę.

Wzdłuż łąk Rogożyny i Stawów Chorzelowskich oraz nasypu kolejki wąskotorowej jedziemy w kierunku Torfowisk.


fotka
Nasyp kolejki wąskotorowej.



Dojeżdżamy do torfowisk, a zarazem do miejsca w którym po raz drugi oddalamy się od drogi niemieckiej. Z powodu mokradeł odcinek ten pokonujemy drogą asfaltową. Dalej po piaszczystej leśnej drodze, dojeżdżamy ponownie na drogę niemiecką, ale już utwardzoną czarnym bazaltem, po której to docieramy do ulicy Królowej Jadwigi stanowiącej główną drogę Lager Mielec.

fotka
Utwardzony odcinek drogi niemieckiej.



Przebyta przez nas trasa prawie w całości pokrywała się z drogą niemiecką zwaną "autostradą".
W rejonie Pateraków i podmieleckich torfowisk nasze odstępstwa od trasy spowodowane były warunkami naturalnymi terenu.
Niektóre odcinki drogi, zwłaszcza te pozbawione nasypów, w wyniku braku jakichkolwiek dokumentacji, map związanych z infrastruktura poligonu "Południe", będą nadal kwestią sporną wśród "hobbistów".
Kolejnym znakiem zapytania jest miejsce docelowe autostrady (Lager Deba- Lager Mielec). Utwardzona droga leśna tuż za południową granicą obozu mieleckiego, w miejscu przedłużenia autostrady, może świadczyć o połączeniu jej z obozem pustkowskim??


(kliknij na zdjęcie, aby powiększyć)

fotka
Czerwona, ciagła linia- trasa drogi niemieckiej.
Czerwona, przerywana linia- miejsca naszych objazdów.






LOGO



Położenie geograficzne obiektów drogi niemieckiej- KLIKNIJ TUTAJ





Opis, zdjęcia, mapki-Piotr Szaro

Badania terenowe przeprowadzone przez-P. Szaro, M. Ziółkowski, G. Maziarski, Paula, R. Chybicki

 
Komentarze
Irek dnia 30 wrzesień 2012
Cześć . Artykuł jest ciekawy ze względu iż wychowałem się w tych okolicach. Podpowiem tylko ze jeszcze jedna odnoga kolejki startowała z Majdanu Królewskiego (tz. Ciulak , koło krajowej 9 , okolice wiaduktu). W tamtym okresie z tego miejsca wybierano żwir na budowę obiektow ,opisanych w Twoim artykule. Miejsce istnieje do tej pory, i myśle ze jest godne sprawdzenia i dodania go do Twojego artykułu. Pozdrawiam.
 
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
 
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
 

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie